Jørn Øien Cosmopolitan@BodøJazzOpen, Sinus (Norsk)
Jørn Øien Cosmopolitan - Nordlands Zawinul?
Keyboardisten Jørn Øien er en av de fremste representantene for nordnorsk jazz. Utenpå passer den skjeggete keyboardvirtuosen fra Narvik til klisjébildet av en nordmann, men han har også en indre glød. På den ene siden henter den næring fra det universet som Miles Davis skapte på syttitallet med for eksempel Bitches Brew. På den andre siden ser han seg selv som en verdensmusiker som finner jazzens røtter i blant annet Afrika og orientalsk musikk. I et kort foredrag trekker han frem banjoen som eksempel, som kan spores tilbake til den afrikanske geitehalslutten ngoni. Han legger ikke skjul på sin beundring for Joe Zawinul, hvis musikalske arv Øien har gjort til en del av sitt eget DNA.
På en så værutsatt festival som Bodø Jazz Open er det ikke overraskende at Stormy Weather blir spilt. Publikum i Sinus, den lille salen i konserthuset Stormen (sic!), blir umiddelbart hektet av bandet.
I tillegg til ilden beskrevet over, utstråler Øien også en nesten meditativ ro. Han henter sitt groove fra disse motpolene. Stykket Return of the Empire begynner for eksempel med elektroniske lyder akkompagnert av perkusjon. Magnus Bakken spiller en orientalsk klingende melodi med sin fremmedgjorte sopransaksofon, Rune Arnesen og Sidiki Camara sørger for lydbildet og Jørn Øien for romklangen. Weather Report-lyden er komplett. Men det høres ikke ut som en kopi i det hele tatt, det er levende samtidsmusikk. Det gjør oss ganske ydmyke, for vi må innrømme for oss selv at mye av det vi oppfatter som moderne i dag, har sine røtter i en helt annen tid. Så hvem kan det være keiseren Øien sikter til?
I Asante Sana Kaka brukes den nevnte ngonien og gir låten sitt afrikanske preg med den dype stemmen til Camaras maliske sang. Jørn Øien plukker opp disse komponentene ved å speile og fremmedgjøre dem med sitt keyboard og en elektronisk forvrengt sangstemme. Spennvidden strekker seg fra det førkoloniale Afrika og inn i moderne tid! Denne gripende musikken åpner våre øyne og ører! Avslutningsvis er The Legacy nærmest substratet i Jørn Øiens musikalske fundament.
Jørn Øien - Keyboards
Magnus Bakken - Stronischen Axophon
Rune Arnesen - trommer og slagverk
Sidiki Camara - ngoni, djembe og vokal
Audun Erlien - bass
Kommentare
Kommentar veröffentlichen