Marius Neset Kvartett@BodøJazzOpen, Sinus

 Marius Neset Kvartett


På ettermiddagen gjennomførte jeg et intervju med Marius Neset, som fant sted i en hyggelig atmosfære på hotellet. Nordmannen kommer fra den lille byen Os utenfor Bergen. Han er anerkjent som en instrumentalist utenom det vanlige og en svært produktiv komponist som også skriver for store orkestre. Hans siste utgivelse, Geyser, utgitt av ACT, ble urfremført som en del av BBC Proms 2022 i Royal Albert Hall med London Sinfonietta og hans jazzkvintett.









"Den prisbelønte saksofonisten og komponisten i verdensklasse tar med seg kvintetten sin til Bodø Jazz Open, melder festivalarrangørene." Videre står det: "En av jazzens mest spennende artister" og "Hans diskografi vitner om en imponerende teknikk, men også om en imponerende komponist som streber etter genuin originalitet i sin musikk", skriver Downbeat Magazine når de kårer Neset til en av de 25 musikerne som vil forme jazzens fremtid. Det er godt for sjelen, for nylig var han på JFK Syke med Arild Andersens band. I mellomtiden har han gitt ut albumet Happy in 2022, som han har spilt inn med sin nye kvartett. På trommer sitter, ikke overraskende for noen, hans alter ego Anton Eger, nordmannen med svensk pass som nå bor i sitt adopterte hjem København. Irske Connor Chaplin er med på elbass og Elliot Galvin på gitarer og keyboards, begge fast forankret i Edition Records. De tar med seg funk og elektrisk lyd. Marius Neset søker utfordringer i nye konstellasjoner og er full av lovord om deres bidrag til bandet. Etter bare noen minutter blir det tydelig at dette er et band der alle har noe å si og at den uhemmede gleden bæres frem av hver enkelt musiker. 

Neset har riktignok en svært dominerende posisjon, men innimellom tar han et skritt tilbake og overlater feltet til sine medspillere, alltid klare til å plukke opp deres ideer eller ta dem videre. Det er utrolig hvor raskt Anton Eger og Marius Neset reagerer på hverandre når de utfører sine akrobatiske rytmiske utvekslinger. De to har kjent hverandre i mange år, og han har ikke spilt så mye med noen annen musiker som med trommeslageren sin. 

Det følgende opptaket av Happy ble gjort spontant. Jeg ville egentlig bare ta et kort klipp med kameraet og teleobjektivet. Men jeg fant ikke noe egnet sted å gå ut, så det ble drøye 16 minutter. Som sagt: med et ganske tungt teleobjektiv uten stativ. Marius og Anton ble glade og gikk med på å publisere det.


Kommentare

Beliebte Posts aus diesem Blog

Bodø Jazz Open: A travel diary

Bodø Jazz Open 2024: En reisedagbok

Supercharger@BodøJazzOpen, Picadilly (Norsk)