Posts

Es werden Posts vom Februar, 2024 angezeigt.

Bodø Jazz Open 2024 - Stormy Weather in Windy City (Norsk)

For å komme til den nordnorske havnebyen Bodö, ca. 100 km nord for polarsirkelen, må jeg bytte fly to ganger og reise med tog fra Bremen via Hamburg. Fra München er det 2798 kilometer med bil og ferge. Den europeiske kulturhovedstaden 2024 har vel 50 000 innbyggere og en anerkjent jazzfestival. Pianist, komponist og universitetslektor Jan Gunnar Hoff er en av grunnleggerne. I år er han en av hovedpersonene og kan demonstrere sin allsidighet med sine tre opptredener. Søndagens duokonsert med sangerinnen Silje Nergaard må på grunn av stor etterspørsel gjennomføres to ganger. Mandag presenterer han trioen Hoff/Somsen/Lindholm. Sammen med den nederlandske bassisten og den danske trommeslageren spiller han jazz i toppklasse i salen i Beddingen Kulturhus, der Ad Lib Jazz Club holder til. CD-en, som kommer ut til høsten og er innspilt i København, er allerede ferdig og holder hva livekonserten lovet. Finalkonserten byr også på en internasjonal besetning: Keyboardisten Hoff og elbassisten Per

Bodø Jazz Open 2024 - Stormy Weather in Windy City (English)

To reach the northern Norwegian harbour town of Bodø, about 100 km north of the Arctic Circle, I have to change planes twice, travelling by train from Bremen via Hamburg. From Munich it would be 2,798 kilometres by car and ferry. The European Capital of Culture 2024 has a good 50,000 inhabitants and a renowned jazz festival. Pianist, composer and university lecturer Jan Gunnar Hoff is one of the founders. This year, he is one of the main protagonists and can demonstrate his versatility with his three performances. The duo concert with singer Silje Nergaard on Sunday has to take place twice due to popular demand. On Monday, he w presents the Hoff/Somsen/Lindholm trio. Together with the Dutch bassist and the Danish drummer, he performs top-class jazz in the hall of the Beddingen Cultural Centre, the home of the Ad Lib Jazz Club. The CD, which has been recorded in Copenhagen, is already finished. It lives up to the promise of the live performance. The final concert also features an intern

Bodö Jazz Open 2024 - Stormy Weather in Windy City (Deutsch)

Um die ca. 100 km nördlich des Polarkreises gelegene nordnorwegische Hafenstadt Bodö zu erreichen, muss ich mit dem Zug von Bremen über Hamburg kommend zweimal das Flugzeug wechseln. Von München wären es mit dem Auto und der Fähre immerhin 2.798 km. Gut 50.000 Einwohner hat die Europäische Kulturhauptstadt 2024 und ein renommiertes Jazz Festival. Der Pianist, Komponist und Hochschullehrer Jan Gunnar Hoff gehört zu den Gründern. In diesem Jahr ist er einer der Hauptakteure und kann mit seinen drei Auftritten seine Vielseitigkeit zeigen. Das Konzert im Duo mit der Sängerin Silje Nergaard am Sonntag muss wegen der großen Nachfrage zweimal stattfinden. Am Montag stellt er das Trio Hoff/Somsen/Lindholm vor. Mit dem niederländischen Bassisten und dem dänischen Drummer bietet er hochklassigen Jazz im Saal des Kulturzentrums Beddingen, dem Sitz des Ad Lib Jazzklubs. Die im Herbst erscheinende und in Kopenhagen aufgenommene CD ist bereits fertig und hält, was der Liveauftitt verspricht. Auch da

Jan Gunnar Hoff / Per Mathisen feat. Gary Husband & Nguyên Lê

Bild
Das Abschlusskonzert ist sehr gut besucht. Der Saal ist nicht bestuhlt und die vier Musiker legen gleich ordentlich los. Im Programmheft wird die tschechische Jazzport zitiert, die den ersten Auftritt der Gruppe beim rumänischen Jazzfestival Garana kommentiert: „Diese europäische All-Star-Besetzung präsentierte Musik, die von lyrischen akustischen Landschaften bis hin zu spannungsgeladenem Rock-Jazz reichte. Alle vier zeigten überzeugende individuelle virtuose Fähigkeiten und ihr Zusammenspiel war fesselnd und explosiv.“ Das scheint das norwegische Publikum überzeugt zu haben, zumal ja zwei Leistungsträger aus ihrer Heimat mit von der Partie sind. Diesmal ist Gunnar Hoff neben dem Flügel wie Joe Zawinul mit einer Vielzahl von Keyboards und Synthis ausgerüstet und legt gleich von Anfang an richtig lost. Auf dem anderen Flübgel der Bühne steht Nguy ên L ê ,  der in Paris geborene ud auch dort lebende  Gitarrist  vietnamesischer Herkunft. In Syke haben wir ihn 2007 mit seinem umwerfenden

The concert of Jaga Jazzist on Friday had to be canceled due to the storm

Bild
  WHAT A PITY! Jaga Jazzist cancelled - Original text BJO Dear all fans of Jaga Jazzist. It is incredibly sad that tonight's concert with Jaga Jazzist cannot take place. Both the band and the festival staff have been working hard to find a solution to the transport problems caused by the storms. Unfortunately, we have not been able to do so. We are working on finding a new date for the concert. Announcement of the group The experimental Norwegian music collective Jaga Jazzist, known for its cross-genre compositions and energetic live performances, celebrates its 30th anniversary when it comes to the Bodø Jazz Open. In collaboration with Ad Lib Jazzklubb, a powerhouse of Norwegian music will be presented. From humble beginnings in Tønsberg in 1994, Jaga Jazzist has grown over four decades to become an icon in the Nordic music landscape. With their roots firmly planted in jazz and the ensemble format, and with 5 of the 8 members having been with the band from the beginning, Jaga Jazz

Das Jaga Jazzist - Konzert wurde abgesagt

Bild
  Jaga Jazzist abgesagt  - Originaltext BJO Liebe alle Fans von Jaga Jazzist. Es ist unglaublich traurig, dass das heutige Konzert mit Jaga Jazzist nicht stattfinden kann. Sowohl die Band als auch die Mitarbeiter des Festivals haben hart daran gearbeitet, eine Lösung für die Transportprobleme zu finden, die uns die Unwetter beschert haben. Leider ist uns das nicht gelungen. Wir arbeiten daran, einen neuen Termin für das Konzert zu finden. Ankündigung der Gruppe Das experimentelle norwegische Musikkollektiv Jaga Jazzist, das für seine genreübergreifenden Kompositionen und energiegeladenen Live-Auftritte bekannt ist, feiert sein 30-jähriges Bestehen, wenn es zu den Bodø Jazz Open kommt. In Zusammenarbeit mit Ad Lib Jazzklubb wird ein Kraftpaket der norwegischen Musik präsentiert. Von den bescheidenen Anfängen in Tønsberg im Jahr 1994 hat sich Jaga Jazzist in vier Jahrzehnten zu einer Ikone in der nordischen Musiklandschaft entwickelt. Jaga Jazzist, deren Wurzeln fest im Jazz und im Ensem

Ketil Bjørnstad@BodøJazzOpen, Rønvik kirke (Norsk)

Bild
Jeg har i mange år tenkt at jeg burde se nærmere på Ketil Bjørnstad. Han er så berømt og jeg har reist til Norge nesten hvert år i 54 år, og jeg har aldri hørt en hel plate av ham eller lest en av bøkene hans. Han var til og med på Spiegels bestselgerliste og spilte med mitt idol Arild Andersen på 70-tallet. De to er venner, som han fortalte meg i dag etter konserten, Hva er grunnen til min manglende interesse så langt? Jeg kommer fra en arbeiderfamilie, og foreldrene mine hadde en liten gård. Bjørnstad har alltid representert den utdannede middelklassen for meg. Jeg holdt meg unna fordi jeg følte meg utenfor. Nå er det slutt på det! Arrangementet, som ikke bare var en konsert, var en fest: Ketil Bjørnstad som "nasjonalklenodiet" hadde det store publikummet i den moderne Rønvik kirke bak seg på null komma niks.  En svært sympatisk klassisk sanger, som jeg ikke husker navnet på, ledet en svært underholdende samtale om norsk samtidskultur og hans rolle i den. Hans forhold til d

Ketil Bjørnstad@ BodøJazzOpen, Røvik Kirke (English)

Bild
  I've been thinking for years that I should look into Ketil Bjørnstad. He is so famous. I've been travelling to Norway almost every year for 54 years and I've never heard a whole record of his or read one of his books. He was even on the Spiegel bestseller list and played with my idol Arild Andersen back in the 70s. The two are friends, as he told me today after the concert, What is the reason for my lack of interest so far? I come from a working-class family and my parents had a small farm. Bjørnstad always represented the educated middle class to me. I shied away from it because I felt somehow excluded. No more of that! The event, it wasn't just a concert, was a blast: Ketil Bjørnstad as a "national treasure" had the large audience in the modern Rønvik Church behind him in no time.  A very likeable classical singer, whose name escapes me, led a very entertaining conversation about contemporary Norwegian culture and his role in it. His relationship with the

Ketil Bjørnstad@BodøJazzOpen, Rønvik Kirke

Bild
  Seit Jahren denke ich, dass ich mich mal mit Ketil Bjørnstad beschäftigen sollte. Er ist so berühmt. Seit 54 Jahren fahre ich fast jedes Jahr nach Norwegen und habe noch nie eine ganze Platte von ihm gehört oder eines seiner Bücher gelesen. Er war sogar auf der Spiegelbestsellerliste und hat schon in den 70'er Jahren mit meinem Idol Arild Andersen gespielt. Die beiden sind befreundet, wie er mir heute nach dem Konzert erzählte., Was ist für Grund meines bisherigen Desinteresses? Ich stamme aus einer Arbeiterfamilie und meine Eltern hatten einen kleinen Hof. Bjørnstad stand für mich immer das Bildungsbürgertum. Ich habe mich davor gescheut, weil ich mich irgendwie ausgeschlossen fühlte. Schluss damit! Das Event, es war nicht nur ein Konzert, war eine Wucht: Ketil Bjørnstad als "nationales Kulturgut" hatte das zahlreiche Publikum in der modernen Rønvikkirche im Nu hinter sich.  Eine sehr sympathische klassische Sängerin, deren Name mir entgangen ist, führte das sehr kurzw

Djabe@ BodøJazzOpen feat. Steve Hackett, Dama Di (Norsk)

Bild
Djabe har turnert med suksess i nesten tretti år og har gitt ut over 20 album. Musikken deres inneholder elementer av jazz med ulike innslag av tradisjonell ungarsk musikk, verdensmusikk og progressiv rock. Den er med andre ord stilistisk svært fleksibel og åpen, Band fra land på den andre siden av det tidligere jernteppet har som regel høyt utdannede musikere som spiller på et svært profesjonelt nivå. Det gjelder også dette bandet, og det er sikkert en av grunnene til at Steve Hackett jobber så tett med dem. I I motsetning til konserten i storsalen, der Steve Hackett var konferansier, presenterer Djabe sin egen musikk i kveld. Først og fremst får vi høre skikkelig groovy jazzrock. Keyboard, trompet og gitar kommer ofte til sin rett, men bass og trommer er heller ikke bare i bakgrunnen. Det er også poplåter og ballader. Det spilles veldig rent, og ingen faller inn i en rutine. Tamás Barabás' funky bass preger lydbildet, og det samme gjør Ferenc Kovács' ofte dempede trompet. Sti

Djabe@ BodøJazzOpen2024 feat. Steve Hackett, Dama Di (English)

Bild
Djabe has been touring successfully for almost thirty years and has released over 20 albums. Their music contains elements of jazz with various elements of traditional Hungarian music, world music and progressive rock. In other words, it is stylistically very flexible and open, Bands from countries on the other side of the former Iron Curtain usually have highly trained musicians who play at a very professional level. This also applies to this band, which is certainly one of the reasons why Steve Hackett works so closely with them. In contrast to the concert in the main hall, where Steve Hackett was the leader, Djabe is presenting her own music tonight. First of all, we get to hear some really groovy jazz rock. Keyboard, trumpet and guitar often come into their own, but bass and drums aren't just in the background either. There are also pop songs and ballads. The playing is very clean and no one falls into a routine. Tamás Barabás' funky bass characterises the sound, as does Fe

Djabe@BodøJazzOpen feat.Steve Hackett in Dama Mi

Bild
Djabe ist eine seit fast dreißig Jahren erfolgreich tourende Band mit über 20 veröffentlichten Alben. Ihre Musik enthält Elemente des Jazz mit verschiedenen Elementen traditioneller ungarischen Musik, Weltmusik und progressiven Rocks. Sie ist mit anderen Worten stilistisch sehr flexibel und offen, Bands aus Ländern jenseits des ehemaligen eisernen Vorhangs haben in der Regel bestens ausgebildete Musiker, die auf einem sehr professionellen Niveau spielen. Das gilt auch für diese Band, sicher einer der Gründe,  weswegen Steve Hackett so eng mit ihr zusammenarbeitet. Im Gegensatz zum Konzert in der großen Halle, bei dem Steve Hackett der Leader war, stellt Djabe heute Abend ihre eigene Musik vor. Wir kriegen zuerst mal richtig groovebden Jazzrock zu hören. Keyboard, Trompete und Gitarre kommen oft zur Geltung, aber auch Bass und Schlagzeug sind nicht nur im Hintergrund. Es gibt auch Popsongs und Balladen. Es wird handwerklich sehr sauber gespielt und niemand verfällt in Routine. Der funky

Supercharger@BodøJazzOpen, Picadilly (Norsk)

Bild
Når man reiser til en fremmed by for å oppleve kulturarrangementer, ser man etter det ekstraordinære. På en festival ser man først og fremst etter de store navnene, og når det står at en gratiskonsert flyttes fra en pub til en annen, er forventningene ikke akkurat høye. Jeg visste imidlertid at Ernst-Viggo Sandbakk er en fargerik skikkelse i det norske jazzmiljøet. Som musiker, trommepedagog og leder for jazzfestivalen i Trondheim. Kanskje har han til og med vært med på å forme en og annen av de unge norske jazztrommeslagerne som jeg er så begeistret for. Min venn Theo fra Tyskland svarte på innlegget mitt i morges med denne platen: " Ja, jeg har øvd med den i timevis." Wie spielt man modernes Schlagzeug Disse tankene gikk gjennom hodet mitt under den underholdende og morsomme konserten på Picadilly. I Tyskland blir jazz alltid tatt altfor alvorlig. Unge eller ikke fullt så unge menn med dystre blikk og en indre holdning som signaliserer til lytteren: Det er ikke mitt problem

Supercharger@ BodøJazzOpen, Picadilly (English)

Bild
When you're travelling to a foreign city for cultural events, you look for the extraordinary. At a festival, you first look for the big names and when it says that a free concert is being moved from one pub to another, your expectations are not exactly high. However, I knew that Ernst-Viggo Sandbakk is a colourful figure in the Norwegian jazz scene. As a musician, drum teacher and director of the jazz festival in Trondheim. Perhaps he has even helped to shape one or two of the many Norwegian jazz drummers I admire. My friend Theo from Germany replied to my post this morning with this record: "Oh yes, I've been practising with it for hours." How to play a modern drumset My appeal: Give us more musicians like Supercharger who enjoy what they do and, by the way, return to the roots of jazz in honky tonk. Actually, the video is too shaky, but what the hell? I quote Enst-Wiggo: "It's jazz, and that's where improvisation comes in! Which is not to say that they

Supercharger@BJO, Picadilly

Bild
Wenn man sich als Reisender in Sachen Kultur in eine fremde Stadt begibt, sucht man das Außergewöhnliche. Bei einem Festival guckt man erst mal nach den großen Namen  und wenn da steht, das ein Gratiskonzert von einer Keneipe in die andere verlegt wird, ist die Erwartungshaltung nicht gerade hoch. Allerdings wusste ich, dass Ernst- Viggo Sandbakk eine schillernde Figur der norwegischen Jazzszene ist. Als Musiker, Schlagzeuglehrer und Geschäftsführer des Jazzfestivals in Trondheim. Vielleicht hat er ja sogar den einen oder anderen Jazzdrummer, der mich begeistert, mitgeformt. Mein Freund Theo aus Deutschland antwortete mir heute morgen auf meinen Post mit dieser Platte: Oh ja, stundenlang hab ich damit geübt. Wie spielt man modernes Schlagzeug Diese Gedanken gingen mir bei dem kurzweiligen und amüsanten Konzert im Picadilly durch den Kopf. In Deutschland wird Jazz immer viel zu Ernst genommen. Finster dreinblickende junge oder nicht mehr so junge Männer, deren innere Haltung dem Zuhörer

Radikale nedskjæringer i budsjettet til Stormen-konserthus i Bodø

Vi lever i en turbulent tid. I Tyskland er krisemeldinger en del av hverdagen. Jeg hadde ikke gjettet at nordmenn har det på samme måte. For bare noen dager siden var jeg litt misunnelig i denne bloggen og lovpriste den norske kulturpolitikkens framsynthet, for så å innse i dag at jeg lurte meg selv. Nordmenn må tydeligvis også holde beina på jorden, for også deres ressurser er begrensede. I går fant jeg følgende uttalelse i Avisa Nordland: BODO: Stormen er i en alvorlig økonomisk situasjon etter at tilskuddene igjen ble kuttet. Direktøren mener det er nødvendig med en omfattende kuttpakke. Dette er de konkrete konsekvensene slik direktøren ser det: Sinus Lokalt blir avlyst.  Lørdag i Stormen avlyses. Ett årsverk - en heltidsstilling for barne- og ungdomsomsorgen innstilles.  Tre musikerstillinger tilsvarende halvannet årsverk knyttet til Bodø Rytmegruppe (BRG) avlyses. Avvikling av Sinus Sona.  Forslagene skal gjelde fra høsten 2024, samtidig som inntektene skal økes med 500 000 euro.